Sosiaalisen median hyödyt yritykselle

huhti 16, 2024Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on keskeinen viestintäväline sekä yksityishenkilöiden että yritysten keskuudessa. Yrityksille somen eri kanavat tarjoavat loistavan alustan saada kuluttajien huomio. Monesti ajatellaan, että yrityksien pitää olla somessa vain voidakseen mainostaa siellä tuotteitaan tai palveluitaan. Todellisuudessa somen hyödyt yritykselle ovat paljon moniulotteisemmat! Tässä blogissa tutustumme, miten sosiaalinen media voi tuoda lisäarvoa yritystoimintaan muutenkin kuin vain tuotteen markkinointialustana.

Matala kynnys tuottaa sisältöä

Kun yritykset siirtyivät someen reilu 10 vuotta sitten, postaukset olivat jotakuinkin luokkaa “Meillä on tätä – osta.” Sittemmin yrityksien sosiaalisen median sisällöt ovat muuttuneet käyttäjien lisääntyessä ja kanavien kehittyessä. Etenkin viimevuosina yritysten somen käyttö on kokenut merkittäviä muutoksia. Ensin tuli visuaalisuus koko someprofiiliin, sitten nopeat, matalalla kynnyksellä tuotetut videot löivätkin läpi. Nykyään somessa menestyy jopa parhaiten sisältö, jossa yrityksen toimintaa tuodaan esiin mahdollisimman autenttisella tavalla. Onko tuotteesi kuntoilulaite? Näytä mitä treenejä sillä voi tehdä! Entä omistatko verkkokaupan? Kuvaa mitä kaikkea kuuluu tilausten toimitusprosessiin! Some on loistava paikka luoda mielikuvia tuotteesi tai palveluidesi käytön ympärille.

Näkyvyys ja brändin rakentaminen

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille valtavan potentiaalin näkyä laajalle yleisölle. Aktiivinen läsnäolo eri some-alustoilla mahdollistaa brändin näkyvyyden kasvattamisen ja bränditunnettuuden rakentamisen. Sosiaalisen median kautta yritykset voivat myös välittää henkilöidensä tarinoita sekä työnantajamielikuvaa. Somessa ei aina kannata tai tarvitse mainostaa ja myydä itse tuotetta. Nykyään on yhtä tärkeää tuoda orgaanisessa somevirrassa esiin yrityksen arkea, arvoja ja tekemistä kulissien takana.

Some kuva

Asiakasvuorovaikutus

Kukaan ei tykkää yrityksestä, johon ei saa yhteyttä. Jos palvelusi presenssi joko nettisivuilla tai somessa vaikuttaa liian etäiseltä, kuluttaja saattaa epäillä luotettavuutta. Sosiaalinen media tarjoaa ainutlaatuisen kanavan suoran vuorovaikutuksen rakentamiseen paitsi olemassa olevien asiakkaiden, myös potentiaalisen muun yleisön kanssa. Somessa yritykset voivat seurata ja vastaanottaa asiakkaiden palautteita, vastata kysymyksiin ja ratkaista ongelmia reaaliaikaisesti, mikä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Samalla somessa on helppo muodostaa yhteisöllisyyttä ja kerätä esimerkiksi referenssejä jakamalla asiakkaiden julkaisemia sisältöjä yrityksestäsi.

Tiedonkeruu ja markkinointitrendien seuraaminen

Sosiaalinen media on arvokas työkalu markkinointitrendien seuraamiseen ja oman alan tietouden keräämiseen. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden pysyä ajan tasalla kilpailijoistaan ja markkinoiden muutoksista sekä saada arvokasta palautetta asiakkaiden mieltymyksistä ja tarpeista. Somessa kannattaa seurata omien kilpailijoiden lisäksi myös muita kiinnostavia yrityksiä. Miten he tuovat esiin palveluitaan? Laittavatko he someen tarjouksia? Esittelevätkö he tuotteitaan hienoilla kuvilla vai hauskoilla videoilla? Ole valppaana ottamaan trendejä haltuun!

Ota some haltuun

Kohdennettu markkinointi

Tähän asti olemme käyneet läpi orgaanisen somesisällön hyötyjä. Säännöllisten julkaisujen lisäksi yksi sosiaalisen median hyödyllisimmistä ominaisuuksista on sen maksetun mainonnan kohdennusominaisuudet. Yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median mainostyökaluja tavoittaakseen juuri oikean kohdeyleisön ja parantamaan markkinointikampanjoidensa tehokkuutta. 

Orgaaninen sisältömarkkinointi ja sosiaalisen median mainoskampanjoiden suhteellisen alhaiset kustannukset tekevät somesta houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille, joilla on rajallinen markkinointibudjetti. Täydellinen mainos voi syntyä jopa vain hyvän orgaanisen julkaisun sponsoroinnista. Kohdennetun markkinoinnin etu on, että voit luoda mainoskampanjoita, joita ei näy profiilissasi ollenkaan. Voit siis pitää somepresenssin rentoja ja aitona ja markkinoida tarjouksia maksettuina mainoksina muualla somessa!

Ota some haltuun – se tukee muuta markkinointiasi

Moni kuluttaja etsii vahvistusta ostopäätökselleen sosiaalisesta mediasta. Potentiaalinen asiakas saattaa katsella nettisivujanne, mutta käy vielä nopeasti tsekkaamassa, minkälaiselta yrityksesi somekanavat vaikuttavat. Onko niitä päivitetty säännöllisesti? Minkälainen fiilis somen perusteella jää laadusta, palvelusta ja yrityksestä ylipäätään? Tilaisitko itse tuotteen yritykseltä, jonka edellinen julkaisu on 7 viikkoa vanha ja siinäkin on vain kehotus hyödyntää tarjouskampanja, vai yritykseltä, jonka somessa näkyy aktiivisesti arkea, toimintaa, jakoja asiakkaiden julkaisemista sisällöistä sekä tuotteiden käytön esittelyä?

Somen päivittäminen kaatuu usein resurssipulaan. Siksi kannattaa ehdottomasti harkita sosiaalisen median sisällöntuotannon sekä somemarkkinoinnin ulkoistamista osittain tai kokonaan!

Sytytetäänkö teidätkin Digiliekkiin?